Give Access – VR-kokemuksia kaikille

Ajattele tilannetta, että olet sidottu tiettyyn paikkaan vuosikausiksi. Lisäksi liikkumisesi riippuu täysin muista ihmisistä. Miten viettäisit päiväsi? Miten hakisit vaihtelua arkeen? Millaisia kokemuksia haluaisit saada? Lähdimme näistä lähtökohdista miettimään virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä liikuntarajoitteisille nuorille.

Virtuaalitodellisuus (VR) tuo kokemukset ihmisen lähelle aivan eri tasolla kuin mikään aikaisemmin näkemämme media. Immersio, jossa ihminen tuntee olevansa toisessa paikassa, pystytään luomaan niin vahvana, että aivomme luovat oikeassa maailmassa kokemiamme tunnetiloja. Voimme kokea turvallisesti lentämisen ihmeen linnun näkökulmasta. Voimme sukeltaa maailman kirkkaimmissa vesissä ja tutkia harvinaisia kaloja. Voimme nauttia suosikkilaulajamme konsertista eturivissä muun yleisön seassa. VR-kokemusten määrä kasvaa jatkuvasti, ja se avaa mahdollisuuden päästä kiinni harvinaisiin paikkoihin ja elämyksiin.

Haluamme, että tässä kohtaa otamme huomioon myös ihmiset, jotka eivät fyysisten tai henkisten rajoitteidensa takia pysty hyödyntämään VR:n mahdollisuuksia. Laitteet ja ohjelmistot on pääsääntöisesti suunniteltu normaalit motoriset taidot omaaville ihmisille. Lisäksi monen sovelluksen interaktiot on suunniteltu käsin käytettäviksi. Halusimme tutkia, miten VR-sovelluksia voidaan käyttää liikuntarajoitteisten keskuudessa. Miten esimerkiksi sovelluksia voidaan käyttää sängyssä maaten tai millaiset kokemukset tuovat eniten iloa käyttäjälleen.

VR Finland ry suunnitteli yhdessä Rakka Creativen ja Leonidaksen kanssa viisipäiväisen Give Access -viikon, jonka aikana veimme VR-laitteita erityisryhmien käytettäviksi. Halusimme saada vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Pitävätkö käyttäjät VR-sovelluksista ja millaiset sovellukset tuottavat eniten iloa?
  • Ovatko laitteiden käyttöjärjestelmät ja sovellukset riittävän yksinkertaisia käyttää?
  • Millaisia haasteita laitteiden käytössä on eri erityisryhmien parissa?
  • Pystytäänkö tällä teknologialla antamaan käyttäjille riittävän hyvä kokemus?

Ensimmäisenä päivänä etsimme Oculus Storesta sovelluksia, joita voisimme käyttää esittelyissä. Satojen sovellusten joukosta poimimme n. 40 VR-kokemusta, ja testasimme niitä Samsung GearVR -laitteistolla.

GearVR on alustana tällä hetkellä näkemyksemme mukaan paras kompromissi laadun, hinnan ja käytettävyyden suhteen tälläiseen projektiin. Tällä hetkellä GearVR-silmikon ja siihen soveltuvan S7-puhelimen saa n. 600-700 euron hintaan.

Give Access -tilaisuus pidettiin Päivätoiminta Aktiivin tiloissa, Iltalinjalla-tapahtuman yhteydessä. Laitteita kokeilemassa oli n. 15 ihmistä, joista osa oli ohjaajia ja osa kehitysvammaisia. Laitteistona oli kaksi GearVR + S7/S7 Edge -komboa ja kokeilijat istuivat kokemusten ajan pääosin vapaasti pöyrivissä toimistotuoleissa.

Osallistujat pääsivät kokeilemaan haluamiaan kokemuksia seuraavista vaihtoehdoista: Lapin luonto, ralliauton kyydissä oleminen, musiikkivideo, rauhallinen dronen kyydissä lentäminen ja mäkihyppy Lahden suurmäestä.

Valtaosa kokemuksista oli positiivisia tai erittäin positiivisia. Tärkeä huomio kuitenkin oli, että sama kokemus (tässä tapauksessa Lapin luontomaisemat) voi aiheuttaa eri ihmisille hyvin erilaisia kokemuksia. Jollekin se oli erittäin mukava ja hieman jännittävä, kun taas parille ihmiselle se aiheutti hieman liikuttumista ja jopa ahdistusta. Samankaltaisen tapahtuman järjestäjien on hyvä ottaa tämänkaltainen varianssi huomioon ohjatessaan tilaisuutta ja valitessaan näytettäviä kokemuksia.

Kokeilu vahvisti käsitystämme siitä, että GearVR on oikea valinta kokemusten jakelualustaksi tällä hetkellä, kunhan valittujen kokemusten laatu on hyvä. Ei siis kannata valita ihan mitä tahansa näytettäväksi suoraan Oculus Storesta.

Keräämme kokemuksemme ohjeeksi, jonka avulla kuka tahansa voi järjestää samanlaisen tilaisuuden. VR Finland ry tulee ylläpitämään ja päivittämään tätä ohjetta sitä mukaa, kun uusia kokeiluja ja kokemuksia tulee.